Monday, January 25, 2010

Misconception Tentang Student Life

Sape yang kata jadi student ni senang? Alah memanglah setengah orang yang senget sikit pemikiran diorang ni kata, jadi student ni senang, tak perlu nak fikirkan hal2 dunia, tak perlu risau masalah2 negare. Harga minyak naik ke, turun ke semua tak ada kena mengena dengan student, macam lah sebagai student ni kita hidup dalam alam lain.

Obviously, it is not true. Apa yang diorang rasa, kita sebagai student pun mestilah akan rasa. Kalau diorang terpaksa beli petrol dengan harga RM1.80 seliter, golongan student pun kena bayar dengan harga yang sama. Pendek kata, apa yang orang dah bekerja ni kena bayar, banyak mana yang diorang kena bayar, kitorang golongan student pun kena jugak bayar dengan amount yang serupe. So mane datangnye idea ni, nak fitnah golongan student ni hidup senang la. Cakap tak fikir dulu ke apa. Patutnya kitorang ni la yang paling susah, at least orang2 yang bising2 ni ada jugak gaji bulanan, dan setengah tu ada la jugak pendapatan tetap. Kalau golongan student ni? Ada ka? Harapkan biasiswa dengan student loan je la.

Memang tak dinafikan, ada setengah student memang datang dari keluarga yang kaya, berharta. Nak apa2 semua boleh dapat, (tapi tak ada la termasuk boleh senang2 je nak dapat A). Tapi berapa kerat sangat? Alah lagi2 kalau dekat IPTA, nampak je macam kaya, tapi rupenye biasa je. Dressing je macam bagus, rupenye sama jugak sengkek macam aku (Ops). So, tak payah la nak act yang kita ni kaya kalau nak belanja girlfriend makan sedap2 pun terpaksa call parents mintak dana (Oops lagi). Ha ni lagi satu hal, aku pun tak faham, apa dah jadi dengan mentaliti golongan student ni.

What happen to the concept of living within our means?




2 comments:

  1. ye, betul tu wanie. student lagi banyak masalah. kalau hari ni student dah habiskan RM500, bulan depan die dah tak ada duit lagi. dah la tak ada pendapatan tetap.

    ReplyDelete