Sunday, September 29, 2013

Hutang PTPTN : Bila Dah Berhutang Wajib Bayar

Hutang PTPTN ni memang potong stim betul la. Elok-elok aku langsung tak ada hutang, sekarang ni aku dah terjebak pulak dengan hutang yang bukan disengajakan.

Memang la dengan bantuan kewangan dari PTPTN, aku dapat menuntut ilmu.

Aku dapat kenal apa itu pengurusan kewangan.

Tak apa, ini bukan satu ayat penyesalan.

Lepas habis belajar hari tu, hujung bulan duit mesti habis. Habis pakai untuk keperluan asas dan keperluan untuk pergi kerja.

Sekarang bila aku dah ubah cara aku buat duit, dari kerja makan gaji kepada kerja sendiri, pun sama jugak. Duit masih lagi tak cukup untuk bayar hutang PTPTN.

Sekali sekala terpaksa jugak aku dulukan duit aku sendiri untuk buat modal berniaga.

Kerja makan gaji, kerja sendiri... sama je susahnya. Walaupun datangnya dalam wajah yang berbeza.

Bila ingat-ingat balik, ada jugak duit PTPTN yang aku gunakan untuk tujuan selain untuk study. :-)

Patutnya... guna 100% untuk belajar. Kalau buat macam tu, duit sebenarnya ada berlebih-lebih. 

Sekarang ni aku tengah pertimbangkan, aku rasa aku nak bayar PTPTN sehari seringgit :-)

Boleh kan buat macam tu.

Kan orang kata... janji kita bayar.

Kalau hutang kad kredit, aku kena selesaikan jugak. Kalau boleh nak selesaikan hutang kad kredit cepat-cepat. Bahaya hutang kad kredit ni kalau kita simpan lama-lama.


No comments:

Post a Comment